Friday, December 6, 2013

KEKASIH UNTUK DIA BAB 9

SEBELUM masuk ofis, aku ambil kesempatan untuk beramah mesra dengan pengawal keselamatan dari Myanmar itu. Bukan nak mengatal, tapi suka bersembang dengan mereka. Rasanya mereka ini lebih baik daripada Hilda.
            Selepas berbual, aku terus melangkah. Tapi tak sangka pula Encik Hazrul sudah tecegat menanti di laluan utama menghala pintu masuk. Wajahnya masam.
            “Sukalah?” katanya perlahan.
            Aku buat tak peduli. Terus jalan. Walaupun baru kenal, tapi sudah biasa dengan angin tak berapa betul dia. Jadi aku tak hairan.
            Dia pun ikut aku dari belakang menuju lif dan sama-sama berdiri menunggu lif terbuka. Ada beberapa orang pekerja menantikan lif sama. Di situ ada dua buah lif sebenarnya, tapi satu lagi sudah naik. Jadi, masing-masing tertumpu lif yang sedang turun itu.
            Masing-masing senyap. Tidak seorang pun berani menegur Encik Hazrul. Jauh sekali nak sebut selamat pagi. Melihatkan muka macam singa tu, siapalah berani tegur.
            Seorang pekerja lelaki yang berpakaian kemas tersenyum kepadaku dan aku balas. “Baru kerja ke?” tegurnya.
            “A’ah…” jawabku.
            “Bahagian mana?” soalnya lagi.
            “Ofis CEO,” jawabku.
            “Oh…”
            Aku nampak lelaki itu jeling Encik Hazrul sekali. “Saya Johan. Bahagian kewangan,”
            “Saya Azian Yuhanis.” Aku beritahu juga namaku. Orang cakap baik-baik, kenalah cakap baik juga.
            “Sedapnya nama, macam nama anak buah saya. Anak buah saya Najwa Yuhanis.” Makin ramah pulak si Johan ni. Nama anak buah pun sebut sekali.
            “Selamat berkenalan,” kata Johan lagi.
            “Selamat berkenalan,” balasku dan pintu lif terbuka. Aku masuk terlebih dahulu, barulah ke empat-empat lelaki yang menunggu lif masuk sama.
            “Sebelum ni kerja kat mana?” Si Johan tanya lagi.
            “Langkawi,” jawabku sepatah.
            “Jauh tu, macam mana boleh kerja kat sini pulak?”
            Aku senyum saja, malas nak jawab. Kemudian Johan keluar di tingkat 7 bersama dua orang pekerja lain. Tinggal aku dan Encik Hazrul saja.
            “Kalau awak berani beri nombor telefon kepada lelaki lain, siap awak,” kata Encik Hazrul sebaik sahaja pintu lif tertutup.
            Apa hal pulak dia ni nak sound aku bagai. Suka hati akulah nak bagi nombor telefon ke tidak.
            “Satu lagi, boleh tak jangan ramah sangat? Semua awak layan. Sampaikan jaga tu pun awak rajin melayan.”
            Eh, marah pulak. Macam sound kekasih dia aje.
            “Saya tegur biasa-biasa aje. Hidup kita ni mana boleh sombong dengan orang. Masa hadapan kita tak tahu apa yang bakal berlaku. Mana tahu masa saya susah mereka tolong saya. Tak rugi kalau kita berbaik-baik dengan orang lain.” Panjang lebar aku bercakap sehingga pintu lif terbuka di tingkat 11.
            Aku keluar terlebih dahulu tanpa menantikan Encik Hazrul.
            “Tapi saya tak suka cara awak yang terlebih ramah tu.”
            “Okeylah, lepas ni saya tak tegur siapa-siapa lagi.” Sudahnya aku mengalah. Malas lagi nak berlawan cakap. Entah apa-apa. Gamaknya nak suruh orang jadi sombong macam dia aje.
            Kami terus ke pejabat.  Waktu sampai ternyata pejabat pengurusan masih kosong. Aku buka lampu terlebih dahulu sebab bos besar menonong masuk bilik dia. Merajuk tak tentu pasal. Entah apa-apalah.
            Aku duduk di tempatku sambil perhatikan pintu bilik Encik Hazrul. Menantikan arahan. Tahu dia akan jerit dengan ayat, mana air saya. Tapi sampai tiga serangkai muncul, pintu bilik Encik Hazrul tetap tertutup rapat.
            “Bos sudah sampai?” soal Kak Ha.
            “Sudah,” jawabku sepatah.
            “Kenapa sejak akhir-akhir ni bos kerap sangat masuk ofis awal? Peliklah…” ujar Kak Huda pula.
            Aku kerut dahi sama. Walaupun aku baru dan masih tidak tahu bagaimana keadaan Encik Hazrul sebelum aku bekerja di sini, tetapi soalan Kak Huda itu buat aku terfikir sama. Kenapa Encik Hazrul berubah dengan mendadak? Sebab projek Bukit Cendana kah?
            “Azian, air saya mana?” soal Encik Hazrul tiba-tiba.
            Huh, ingatkan tadi nak merajuk terus. Rupanya masih jugak nak air.
            “Cepat sikit khadam!” Hilda bersuara di tempat duduknya sambil tempek bedak.
            “Apa awak cakap Hilda?” soal Encik Hazrul dengan suara yang kuat. Terkejut juga sebab aku ingatkan Encik Hazrul sudah tutup pintu.
            “Err, bos. Saya tak cakap apa-apa,” jawab Hilda. Aku nampak dengan jelas muka Hilda pucat. Dia sendiri mungkin tidak menyangka Encik Hazrul masih di situ. Selalunya lepas bertempik dia akan terus tutup pintu bilik.
            “Saya rasa saya dengar apa yang awak cakap tadi, jadi saya nak tahu apa makna khadam tu.”
            Hilda tidak bersuara selepas itu. Tahu takut.
            “Kalau Azian khadam, awak pun sama tau. Jangan sesedap mulut awak saja bercakap. Saya minta dia buatkan saya air, sebab saya tahu dia akan buat dengan ikhlas dan dia tak akan merungut macam orang lain. Saya memang tak tahan dengan awak, Hilda. Kali ni awak memang melampau. Saya akan minta orang HR tukar awak ke bahagian lain. Duduk di bahagian saya menyakitkan hati saya saja.”
            Aku terus bangun sebab aku tak mahu dengar apa-apa. Jadi biarlah Encik Hazrul uruskan hal Hilda. Di dalam pantri, sayup-sayup aku dengar suara Encik Hazrul bertempik. Angin apalah yang sedang melanda Encik Hazrul sekarang ini. Sudahlah tadi sound aku bagai. Sekarang cari pasal dengan Hilda pula. Nanti-nanti aku jugak yang kena balik dengan Hilda. Buat aku susah hati saja.
            Siap buat air, aku bawa muk keluar. Encik Hazrul sudah tidak kelihatan, tapi muka Hilda merah serupa buah strawberry. Nampak cantik, tapi masam.
            Aku ketuk terlebih dahulu pintu dan tolak perlahan selepas itu. Atur langkah perlahan ke meja Encik Hazrul. Encik Hazrul pamer muka masam. Takut juga nak pandang. “Sudah tahu pagi-pagi saya nak air, tak reti nak tolong buatkan. Nak jerit-jerit mintak baru nak buatkan?” soalnya dengan suara mendatar. Bunyi macam perli saja. Ya, salah aku juga. Macam tak biasa.
            Aku letak muk di hadapannya. Tanpa membalas kata-katanya aku atur langkah ke pintu semula.
            “Azian.” Dia panggil aku. Langkah terhenti dan aku toleh pandang dia.
            “Awak memang khadam,” katanya selepas itu.
            “Ya, saya tahu,” jawabku dengan serendah hati.
            “Tapi awak khadam yang bertempat di hati saya,” kata Encik Hazrul lagi. Dia pandang aku dengan pandangan yang aku sendiri tidak faham. Masam tadi sudah tidak kelihatan.
            “Encik juga tuan buat saya, tuan yang bertempat di hati saya.” Aku jawab juga.
            “Apa dia, saya tak dengar.” Ada segaris senyuman di bibir Encik Hazrul. Tahulah aku angin badannya sudah ke tempat lain.
            “Ada sorang tu, angin tak tentu pasal pagi ni.” Aku perli.
            “Mana tak angin, kalau pak guard pun dia layan.”
            “Suka hatilah, kita single lagi.” Aku jawab dengan selamba.
            “Ya single, but not available.”
            Apa-apa ajelah. Kalau dah okey tu mulalah nak kenakan aku. Aku terus tinggalkan Encik Hazrul. Ketika melintasi meja Hilda, aku lihat muka Hilda masih macam strawberry. Lantak dialah. Siapa suruh cakap yang bukan-bukan.
            “Berapa bos upah kau jadi kuli dia hah?” Hilda tanya. Tak sudah lagi rupanya.
            “Hilda, sudah tu. Awak jugak yang cari pasal. Azian tak buat apa apa pun. Yang musuh sangat dengan Azian kenapa? Dalam hal ni akak tetap salahkan Hilda. Hilda yang cari pasal,” kata Kak Ha.
            “Saya tak puas hati kak…”
            “Sudah, kalau tak suka, atau tak puas hati, tak payah cakap apa-apa. Diam aje. Betul cakap bos tadi. Kita semua kuli kat sini. Tak ada lebih tak ada kurang. Kalau Hilda tak suka Azian sebab Azian tak sama taraf Hilda, Hilda boleh minta tukar bahagian lain. Boleh minta bahagian promosi. Sana semuanya glamour belaka,” kata Kak Ha lagi.
            “Apa hal pulak saya nak pergi sana.”
            “Kalau tak nak pergi mana-mana jaga perangai sikit. Bos dah keluarkan amaran.” Kak Huda menyampuk.
            “Perempuan ni yang salah. Kalau tak disebabkan dia, saya tak kena marah.”
            “Sudahlah tu. Azian tak salah apa, Hilda aje yang suka cari pasal. Sudah, buat aje kerja.” Kak Ha mengakhiri acara lawan cakap pagi itu sebab Hilda langsung tidak bercakap apa-apa. Tapi aku tahu Hilda masih tidak berpuas hati dengan aku. Tak apalah. Hendak diapakan lagi.
Dalam pukul 11.00 lebih kurang, Encik Hazrul keluar dari biliknya. Waktu melintasi mejaku dia angkat kening dan senyum. Uiks, apa hal pulak dia ni. Cantik saja senyuman dia. Lepas tu dia terus jalan. Mungkin ada urusan di luar.
            Berlalu beberapa ketika telefon bimbitku berbunyi. Encik Hazrul?
            “Helo sayang, abang kena kerja kat luar ni. Tengah hari nanti makan dengan abang ya,” kata Encik Hazrul terus tanpa sempat aku nak bagi salam.
            “Buang tebiat ke?” soalku. Aku dengar Encik Hazrul gelak selepas itu.
            “Okey sayang, abang call nanti.”

            Suara dia hilang selepas itu. Aku pegang dahi. Pening, pening. 

25 comments:

baby mio said...

BEST.....

Nor Mustaqimah Mohd. Desa said...

Hehehe.... En. Hazrul yg awesome...

kak na said...

aduhai en hazrul......

Aizah Arshad said...

Amboi...dah berabang sayang plk En. Hazrul kita...

Sofi Aulia said...

Abang??? Sayang??? Haha gelojoh tol en Hazrul ni. Org belah sana msh blur2 la bang hehehe.

Yessss en Hazrul dh tinggi suara. Ntah ngape la kite suke jerr walaupun en Hazrul marah ke masam ke hihi. Apa pon, Padan muka Hilda! Jeles le tu en Hazrul backing Azian uwekkkkk pindah lh oiiii

aisyah said...

ei..ganyang kang hilda ni, br tau

Norbiha Hj. Sabtu said...

Encik Hazrul yg berangin.. cepat naik & cepat turun anginnnya. X leh kompromi kalau pasal Azian.

Norbiha Hj. Sabtu said...
This comment has been removed by the author.
ummi eyta said...

Best hii

Leny Mimi said...

Abang? Amboii En.Hazrul..
Suka watak Azian.. ;)

Eijan said...

En Hazrul pun dah perasan, Azian suka juga kat dia...dlm blur2 tu terlepas juga kata yg dia pun suka kat Bos...sweet aje they all ni

camelia said...

Yan akan tunggu call abang...patut Yan buat gedik gitu..bagi aura strawberry Hilda masak ranum.....

Bica Bie said...

love it...<3....(Y)

qasihkhalif said...

Tiba2 jatuh cinta pulak dgn blog ni.

mengarutnyablogini said...

Abang? Wahhhhh!!! Melting giler dah ni. Pengsan :P

emyliana adlin said...

wow....sweet giler.....cpt smbg xsabar nk baca n3 seterusnya

ayu salina said...

Kesian kat azian.....
Asyik kena marah, maki.....seme ada

Aisha Sha said...

Seronoknya kalu org sayang sgt kt kita...alahai azian sayangggggg

fatimah zahra said...

Adoi..pening...pening....knp berabang bagai ni....azian pening...hehe

tie tinie said...

alahai abang sweet nya...
hoi hilda... sila tukar jabatan ye..
anda menyemak je duk kat pejabat ceo tu..

suzie said...

hahahha bestnyer bab kali ni...tp tiap2 bab pun mmg best la...tak sabar nak tunggu novel dicetak...boleh ulang banyak2 kali...hehhehe
wondering gak cam mane lah kisahnya yg buatkan en hazrul berkenan dgn azian ni mula2 dulu...

Aizah Arshad said...

kali ni x nak komen....cuma nak mintak bab 10...huhuhu

FaRrA kHuZa!Ry said...

Best lh..... Nk bab 10...

Siti Soleha Yahaya said...

Best

rose said...

hazrul mrh2 syg n cemburu pun tandanya syg cuma blm d suarakan rasa hati pd azian....