Thursday, December 12, 2013

KEKASIH UNTUK DIA BAB 10

“ENCIK ni kenapa? Tiba-tiba berabang. Buat saya takut saja.” Aku pandang wajah Encik Hazrul sebaik sahaja masuk ke dalam kereta.
“Kenapa pulak?”
“Yalah, tiba-tiba berabang, bersayang bagai. Tiga kali Jumaat aje ke lagi.”
“Awak, sampai hati… Saya cuma nak awak biasakan aje dengan panggilan tu.”
Aku kerut dahi. Apa hal pulak nak panggil macam tu. Karang pitam pulak Hilda kalau aku panggil abang.
“Saya nak beritahu satu rahsia ni…” kata Encik Hazrul selepas aku diam buat beberapa ketika sebab otak kalut fikir. Yalah, rasa pelik sangat.
“Ya, rahsia apa tu?” soalku.
“Saya akan bercuti selama tiga hari atas urusan Bukit Cendana.”
Aku angguk. Ingat rahsia apalah tadi.
“Kalau tak disebabkan semua tu untuk kita berdua, tak sanggup saya nak cuti lama-lama.” Dia toleh aku sekilas dan terus memandu tinggalkan perkarangan tempat letak kereta.
“Apa kena kita berdua, bukan ke tu urusan encik seorang?”
“Sebab saya nak saya awak jadi partner saya nanti.”
“Tak naklah.”
“Partner saya seumur hidup. Saya akan beri awak apa saja.”
“Tapi saya tak tahu buat apa.”
“Awak cuma uruskan hal saya saja.”
“Lain macam aje bunyinya.” Aku senyum. Encik Hazrul ni memang macam-macam. Tak dapat agak apa maksud yang tersirat.
“Lain macam apa pulak.”
“Yalah, macam ada komplot terancang saja.” Aku teka.
“Memang komplot terancang. Komplot antara awak dengan saya.”
“Yalah tu…” Kemudian aku hela nafas panjang. Rasa pelik juga kenapa Encik Hazrul nampaknya serupa memberi perhatian terhadapku. Apa sebenarnya yang sedang dia rancangkan?
“Kenapa mengeluh pulak ni?” soal Encik Hazrul. Dia ni macam faham saja apa yang aku alami. Mudah membaca apa yang aku fikirkan.
“Kalau saya tanya encik marah tak?” soalku. Mana tahu karang tak pasal-pasal turunkan aku tepi jalan. Satu hal pulak nak tahan teksi.
“Pernahkah saya marah awak?”
Menipulah kalau tak terkejut. Tak pernah marah aku? “Yang tengking saya setiap hari tu apa?” Wajah Encik Hazrul aku pandang. Nampak dia senyum saja. Maknanya dia sendiri tidak tahu untuk memberikan jawapan.
“Hmm, tadi nak kata nak tanya, silalah tanya sekarang.” Ayat seperti nak elak dari menjawab soalanku.
“Encik dan saya baru kenal…”
“Siapa kata kita baru kenal?” pintas Encik Hazrul. Aku baru saja buka mulut, dia dulu-dulu bercakap.
“Baru lagi bukan?”
“Jadi apa masalahnya kita baru kenal?” soal Encik Hazrul.
“Tapi encik layan saya tak serupa pekerja lain. Encik seorang yang berpangkat besar di dalam syarikat, tapi kenapa…?” Kata-kataku mati di situ. Sebenarnya sangat susah untuk mencari perkataan yang sesuai untuk menjelaskan perasaanku yang sebenarnya. Bimbang nanti Encik Hazrul fikir aku sudah sukakan dia.
“Ya, kenapa?” soal Encik Hazrul lagi.
“Sebelum tu encik jangan cakap saya sukakan encik.” Baik beri peringatan awal-awal.
“Jadi awak memang tak sukakan saya lah?”
“Bukan saya tak sukakan encik…”
“Jadi sukalah…” Aku nampak Encik Hazrul senyum. Adoilah. Macam nak cakap ni. Aku cakap begini, dia pusing begitu.
“Bukan, bukan saya suka encik tapi saya tak nak encik syak saya sudah jatuh hati dengan encik. Itu maksud saya.” Geram juga bercakap dengan orang yang tidak faham bahasa ni.
“Kalau jatuh hati kat saya pun apa salahnya. Saya pun single lagi. Tak ada masalah untuk jatuh hati. Dan saya sangat mengalu-alukan untuk awak jatuh hati dengan saya.” Aku nampak senyuman Encik Hazrul bertambah lebar. Dia ni memang suka kenakan aku.
“Kalau encik izinkan pun saya tak akan boleh jatuh cinta dengan encik.”
“Kenapa pulak?” Cepat saja dia tanya dan suara dia sedikit kuat. Macam marah pun ada. Peliknya. Tiba-tiba saja tinggikan suara.
“Yalah, saya ni umpamanya burung gagak dan encik burung merak.”
“Oh, tak tahu pulak kita ni spesies burung.”
Kan dah cakap. Memang dia tak faham bahasa. “Maksud saya taraf kita.”
“Apa masalahnya dengan taraf kita?”
Penatlah macam ni.  “Maksud saya, taraf kita berbeza. Tolonglah faham sikit apa yang nak saya cakap ni.” Marah sudah. Suara aku pun dah naik.
“Sayang, awak dengar baik-baik apa yang bakal saya cakap ni. Fahamkan betul-betul sebab saya tak akan ulang banyak kali dan saya tak nak awak sebut banyak kali juga. Tak kisah siapa pun saya, siapa pun awak, kita berhak untuk menikmati hidup kita dengan selesa dan gembira. Kalau saya selesa dan gembira dapat kenal awak, saya tidak peduli hal-hal lain.”
Aku pegang kening. Adoi, memang sudah jauh terpesong ni. Sebenarnya memang Encik Hazrul tak faham apa-apa rupanya.
“Encik, sebenarnya topik sekarang ialah bukan perkataan suka, tetapi saya nak tanya encik, kenapa encik macam lebihkan saya. Apa-apa encik mesti cari saya. Tak pelik ke seorang yang berpangkat seperti encik asyik keluar dengan saya?” Akhirnya aku tidak mahu berkias apa-apa lagi. Sah Encik Hazrul tidak akan faham. Baik cakap terus terang.
“Saya suka awak. Salah ke kalau saya suka dengan awak?”
Kening tadi aku garu. “Masalahnya macam mana encik boleh suka cara kerja saya sedangkan saya masih baru bekerja. Encik sudah ada pekerja yang lebih bagus berbanding saya.”
“Aduhai…” keluh Encik Hazrul perlahan. “Bila masa pulak aku sebut perkataan kerja…” Encik Hazrul seperti bercakap sendiri.
“Encik merungut apa tu?” soalku.
“Faham pulak orang merungut.”
“Apa encik?”
“Sudah, jangan nak banyak cakap. Karang lagi macam-macam awak fikir. Sekarang ni saya tak nak awak fikir apa-apa. Tujuan saya baik dengan awak sebab saya nak kita usahakan projek Bukit Cendana tu bersama-sama. Saya tak percayakan orang lain sebab projek Bukit Cendana tu sangat penting buat saya. Hanya orang yang boleh saya percayai saja yang akan terlibat sama.”
“Encik jangan mudah percayakan orang lain. Lebih-lebih lagi dengan perempuan yang baru encik kenal. Mana tahu saya ni perempuan mata duitan ke, saya boleh tipu encik dengan mudah.”
“Kalau lurus bendul macam awak ni, saya rela kena tipu.”
“Encik jangan cakap besar, karang meraung baru tahu.”
“Sebab awak saya rela meraung.”
Sudahnya aku malas nak cakap apa lagi. Payah kalau bercakap dengan orang bijak pandai ni. Ada saja jawapannya.
“Selepas ni kalau orang lain tanya awak keluar makan dengan siapa, cakap saja keluar makan dengan bakal suami. Kalau cakap keluar makan dengan saya, saya tahu awak jugak yang susah hati nanti. Yalah, mesti pekerja lain syak pulak.”
“Masalahnya saya belum ada calon bakal suami.” Pengakuan jujur daripadaku.
“Anggap saja saya ni bakal suami awak. Habis cerita.”
“Boleh ke cakap macam tu?”
“Apa pasal pulak tak boleh. Nak jadikan suami terus pun boleh.”
“Melampau encik ni. Tak kanlah tergamak encik nak jadi suami saya. Agak-agaklah kalau nak bergurau pun.”
“Tak ada masa nak bergurau, okey. Saya cakap serius.”
“Yalah, yalah.Terima kasihlah bagi idea macam tu.” Aku terus pandang depan. Perut juga sudah rasa semacam. Minta diisi dengan segera. Entah ke manalah Encik Hazrul bawa aku kali ini.
“Hmm, mulai sekarang bolehlah panggil saya abang. Saya panggil awak sayang boleh?”
“Merepek encik ni…”
“Sayakan bakal suami awak.”
“Konon-konon, okey. Bukan betul.”
“Kira dah betullah tu.”
“Dahlah encik. Dengar enck merepek buat saya tambah lapar.”
“Yalah sayang, kita nak pergi makanlah ni.”
“Encik…” Geli aku denagr dia sebut sayang. Meremang bulu roma. Yang tidak-tidak saha dia ni.
Encik Hazrul ketawa perlahan. Sah ketawakan aku tu. Lantak dialah. Janji dia suka hati.

SELEPAS aku duduk beberapa minit, Encik Hambali muncul. Kemudian Encik Suffian. Mereka saling berbual sesama mereka di tempat duduk msing-masing. Waktu  rehat ada berbaki dalam sepuluh minit lagi. Lepas turunkan aku di luar kawasan syarikat, Encik Hazrul terus ke bank. Katanya mahu uruskan sesuatu. Semuanya pasal Bukit Cendana.
            Tiga serangkai muncul selepas itu dengan bergelak ketawa. Cemburu juga melihat kemesraan mereka bertiga. Kenapa aku tidak boleh menjadi sebahagian mereka? Oh, aku lupa, aku memang tidak layak. Awak kena sedar diri Azian Yuhanis.
            “Dah makan Azian?” soal Kak Ha dengan mesra.
            “Sudah.”
            “Hmm, makan dengan teman lelaki ke?” Kak Huda turut menyoal. Aku balas dengan senyuman. Tidak mahu melebih.
            “Tak sangka ya, macam itupun ada teman lelaki. Ke main tangkap muat aje. Asal ada.” Hilda macam perli.
            Aku tak jawab, kalau jawab karang panjang cerita. Baik tutup mulut saja. Buat tak dengar. Anggap Hilda cakap dengan meja.
            “Sekurang-kurangnya dia ada. Kau ada?” Encik Suffian tanya. Inilah nasi tambah yang bakal menghangatkan lagi keadaan. Karang aku jugak yang jadi mangsa kemarahan Hilda.
            “Ah, kalau setakat kutu rayap tepi jalan, saya tak pandang,” balas Hilda. Bunyi seperti tidak marah saja. Okeylah tu. Tak kisahlah Hilda nak cakap apapun, yang penting dia senang hati.
            Aku sambung buat kerja. Begitu juga teman yang lain. Encik Hazrul muncul dalam pukul tiga lebih. Nampak manis saja muka dia. Mungkin urusan dia berjaya. “Buat air,” katanya dan ketuk meja sekali. Kemudian sambung melangkah ke biliknya.
            Dengan kadar segera aku bangun sebab tak mahu dengar Hilda sebut perkataan khadam. Lepas buat air aku bawa ke bilik Encik Hazrul.
            “Alhamdulilah, urusan kita dipermudahkan,” kata Encik Hazrul sebaik sahaja aku letak muk atas meja.
Nak aje cakap bukan urusan kita, tapi tak naklah jadi bahan bertekak. Muka dia nampak manis begitu, biar kekal sampai balik. Karang kalau lawan bertekak, sah dia angin satau badan
“Alhamdulilah.” Aku cakap sepatah sambil tersenyum. Tumpang gembira.
“Suka tengok lesung pipit awak tu. Sah tiga hari ni saya rindukan lesung pipit tu.” Dia macam puji. Biasalah, kalau orang hati gembira. Cuba kalau marah, lesung pipit pun boleh nampak macam lesung batu.
Aku pegang kedua pipi. Malu juga orang puji lesung pipit aku.
“Esok saya akan uruskan urusan jual beli. Lepas tu kita kena fokus.”
Aku gigit hujung bibir. Serius tak faham apa-apa. Urusan jual beli apa? Tak apalah, janji dia suka dan kalau itu boleh membahagiakan dirinya, aku tumpang gembira.
            “Kalau tak ada hal penting, encik jangan telefon saya.” Aku cakap tapi sebenarnya bagi amaran. Malas nak layan panggilan dia sebenarnya.
“Suka hatilah saya nak telefon ke tidak.” Dia jeling sekali. Senyuman manis menyusl selepas itu dari bibir seksi Encik Hazrul.
“Kalau macam tu, saya off handphone saya.”
“Cubalah kalau awak berani off handphone awak. Saya upah orang culik awak dan hantar ke tempat saya. Nak?”
Sebenarnya aku boleh anggap kata-kata  dia tu sebagai satu gurauan, tapi melihatkan keseriusan wajahnya, aku tak fikir dia bergurau. Dia sedang memberi amaran.
“Emm, saya boleh berhenti kerja, dan saya boleh sembunyikan diri.” Aku juga bijak merancang. Nak tengok apa jawapan Encik Hazrul.
“Untuk pengetahuan awak, saya sudah upah orang untuk kawal pergerakkan awak. Awak ingat awak boleh larikan diri dari saya?”
Tiba-tiba aku rasa takut. Gaya Encik Hazrul bercakap serupa ketua kongsi gelap filem Hong Kong.
“Okey, saya tak off handphone saya.” Sudahnya aku mengaku kalah. Masa itulah aku nampak Encik Hazrul sambung senyum. Serius, memang senyuman dia cukup menawan. Kalau aku tak ingat taraf aku macam mana, sudah lama aku mengorat Encik Hazrul. Sayangnya aku kan gagak dia pulak macam merak. Jangan mimpilah dapat pikat dia.
“Bendul…” katanya perlahan.
“Encik cakap apa?” soalku.
“Petang ni sedap makan cendol.”
A’ah betullah tu. “Saya keluar dulu,” ujarku sambil atur langkah menuju pintu.
“Sayang, terima kasih untuk air ni. Makin pandai sayang buat air.” Encik Hazrul angkat muk dan tunjuk kat aku.
“Sama-sama ‘abang’.” Aku jawab.
“Aduhai… jatuh jantung abang.”

Malas nak layan. Terus saja tinggalkan dia. Karang kalau dilayan makin kuat dia merepek. Tapi memang pelik. Encik Hazrul memang tidak seperti lelaki yang berpangkat tinggi. Aku rasa dia seperti lelaki biasa-biasa saja. Lama kelamaan, memang rasa tidak kekok langsung ketika berada di sisinya. Janganlah selepas ini aku terjatuh cinta dengan dia. Memang parah kalau jatuh cinta dengan bos yang baik macam dia. Tolong sedar diri Azian Yuhanis. 

15 comments:

fatimah zahra said...

Tak paa azian ...terjatuh cinta pun tak per....en hazrul lgi suka....hehe

Isma Adeliya said...

Suka sangat-sangat.

Subashini VJ said...

hehehe ade pulak spesis burung ye! :P
Azian bendul sebab tu la dia unik :)

rose said...

em...bilalah mereka berdua ne nk meluahkan perasan hati kesian dgn azian merasa diri burung gagak yg xdpt sama terbang dgn burung merak....

mengarutnyablogini said...

aiyoo..ngorat ajelah azian woiii...encik hazrul tu dah bagi hint berkali-kali..pun masih tak faham, senak perut ni..oh encik hazrul :P

suzie said...

whahahaha azian dgn blurnya layankan ajer kehendak en hazrul...

hana said...

Kak hana senyum jer dpn PC ni.mmg lawak pasangan ni.mmg lurus bendul.

smile said...

En. Bos & Azian, dua2nya Penyabar.. En. Bos saba hendak memikat.. Azian pula saba melayan En. Bos walau pun Blur.. ermm

-siism-

Sofi Aulia said...

Amboi kau Yan.. Skrg ni dah nampak bibir en Hazrul tu seksi la.. Senyum dia menawan la. Tunggu la 3 hari ni en Hazrul takde.. Mmg Yan akan rasa kehilangan hihi

kak na said...

azian mengaku je la da terpikat dgn en hazrul
abang sayang......hehe

baby mio said...

BEST....

katrina said...

best!! sy senyum meleret-leret....hehe... tp selamba je en hazrul kata azian bendul.....tp bendul2 azian pun, dia ttp bertahta di hati en hazrul kan....hehe.... sweet je dorg... :)

shah ishak said...

Best...Best.... Oh En. Hazrul.....bendulnya Azian

FaRrA kHuZa!Ry said...

Best..... Tp lmbt pick up lh azian ni....en hasrul dh bnyk kli bgi hint tp x faham2 jga... Ishhhh... Susah lh.... Xpe... Tp pling ska bla azian panggil en hazrul 'abang' ... Hihihih

Siti Soleha Yahaya said...

Hehe...Azian teraba2. Hahaha