Tuesday, December 17, 2013

KEKASIH UNTUK DIA BAB 11

KALI pertama aku terima panggilan daripada Encik Hazrul waktu aku sedap-sedap tengok slot drama  Akasia. Aku cakap aku sibuk mengaji. Jadi dia kata dia nak call selepas aku mengaji. Aku cakap aku mengaji habis pukul 9.00 malam. Nampak benar menipunya.
            Tepat pukul 9.00 malam dia call aku. Memang tak boleh elak sebab tak tahu nak bagi alasan apa. Sebenarnya aku bosan nak jawab, kalau soalannya begini, awak buat apa? Awak dah makan ke belum? Warna langsir bilik awak warna apa? Kalau soalan tu yang dia tanya memang aku tak teragak nak maki hamun saja.
            Tapi tidak kut. Tak kanlah seorang yang bertugas sebagai ketua tertinggi dan bertanggung jawab untuk menjaga kestabilan syarikat, akan tanya pekerja bawahan dia dengan soalan-soalan bodoh macam tu. Tapi yang menjadi pertanyaan sekarang ni, kenapa dia kena call aku? Itu yang aku nak tahu sangat sebab itu aku terpaksa jawab panggilan dia sekarang ni.
            “Helo.” Suara Encik Hazrul serupa saja walau di dalam telefon.
            “Ya encik, kenapa?”
            “Awak kat mana ni?”
            Tanya aku serupa aku duduk atas pokok saja. “Kat rumahlah, encik ingat saya kat mana?” soalku.
            “Ingat tak balik dari masjid lagi.”
            Eh, perli nampak. Mentang-mentang aku cakap aku mengaji tadi.
            “Err, kenapa encik call saya ni.”
            “Sebenarnya saya nak minta tolong sikit daripada awak. Tapi kerja ni agak bahaya.”
            Kenapa tiba-tiba aku rasa berdebar saja? Seperti diberi satu tugas rahsia yang amat besar. “Ya, kerja apa tu?” soalku dengan penuh minat dan debaran mula menjadi dua kali ganda.
            “Selama tiga hari ni, saya mahu awak jaga bilik saya. Jangan benarkan sesiapa masuk sebab saya ada tinggalkan satu dokumen penting dalam laci saya.”
            “Kalau dah tahu penting, kenapa encik tak bawa balik rumah?” Suaraku sudah naik. Aku yang tak tahu apa-apa tentang rahsia syarikat pun boleh fikir. Nama pun rahsia syarikat. Adoilah dia ni.
            “Masalahnya tu dokumen syarikat, mana boleh bawa balik sesuka hati.”
            “Oh, ya ke?” soalku semula.  Tak tau pulak macam tu prosudernya.
            “Ya, awak. Tu rahsia syarikat dan kunci laci saya tu saya sudah letak dalam laci meja awak.”
            “Hah? Bila masa encik letak?” Terkejut juga. Tak sedar pun bila masa dia buat kerja. Bahaya betul ni. Aku sudah kena jaga rahsia syarikat.
            “Jangan tanya bila masa saya buat kerja. Kerja saya, saya tahulah.”
            “Okey, okey. Saya faham,” ujarku.
            “Bagus kalau awak faham. Pastikan kunci tu awak simpan baik-baik. Sebabnya melibatkan soal hidup mati saya.”
            “Encik serius ke ni? Takut saya dengar.”
            “Awak ingat saya main-main? Awak ingat soal hidup mati saya tu perkara main-main?”
            “Okey, sorry. Saya minta maaf.” Aku makin takut. Padanlah dia asyik kacau aku, rupanya dia memang percayakan aku.
            “Azian, saya nak awak dengar baik-baik. Hanya awak seorang saja yang ada kunci tu dan hanya awak saja yang boleh buka hati…”
            “Buka apa encik?” soalku.
            “Laci.”
            Aku dengar macam dia sebut hati tadi. “Insya Allah, encik jangan bimbang. Ada apa-apa lagi pesanan?”
            “Okey itu saja. Apa-apa hal nanti, saya call balik.”
            “Baik encik. Assalamualaikum.”
            “Waalaikumusalam.”
            Fuh! Ada kerja baru yang bakal menanti. Kali ini bukan sekecil kerja. Kerja besar. Insya Allah aku boleh lakukan. Untuk Encik Hazrul aku boleh lakukan.

AWAL aku sampai. Terus aku masuk ofis dan tergesa buka laci. Mencari kunci seperti yang diberitahu oleh Encik Hazrul. Ya, memang ada kunci ditinggalkan di laci paling bawah. Ada nota juga di tinggalkan.
            Azian Yuhanis,
Kalau awak sudah baca nota ini, bermakna awak sudah jumpa amanah yang saya tinggalkan untuk awak jaga. Kunci ini sangat penting buat saya. Untuk memastikan awak jaga kunci saya ini dengan sepenuh hati awak, saya tinggalkan sedikit upah untuk awak. Harap dengan upah ini akan membuatkan awak lebih bersemangat untuk menjaga amanah saya.
            Yang menaruh kepercayaan terhadap Azian Yuhanis,
            Hazrul Effendy.
            Habis saja baca nota tersebut aku terus ambil sampul berwarna kelabu yang ada di dalam laci tersebut.
            Duit? Cepat aku keluarkan dan kira. “Seribu?” Harus terkejut kalau setakat jaga kunci laci selama tiga hari dibayar seribu ringgit. Laju tangan cari telefon bimbit dalam beg tangan. Mahu hubungi Encik Hazrul dengan segera.
            “Helo encik, saya jumpa…”
            “Eh, awak ni memang jenis tak reti nak bagi salam ke, ucap selamat pagi ke?” Encik Hazrul pintas kata-kataku. Nada suaranya seperti marah saja.
            “Assalamualaikum encik.” Aku beri salam.
            “Waalaikumusalam.” Dia jawab.
            “Selamat pagi.” Aku ucap pula selamat pagi seperti dalam arahan.
            “Selamat pagi…”
            “Encik, pasal…”
            “Awak memang tak tahu cara-cara macam mana bercakap dengan orang melalui telefon ke? Lepas beri salam kenalah tanya khabar orang tu.”
            “Encik  apa khabar?” soalku. Ya memang tak patut. Sepatutnya aku kena tanya keadaan dirinya.
            “Alhamdulilah, saya sihat.”
            “Encik pasal…”
            “Tak tanya keadaan saya? Bila saya nak bertolak?”
            “Encik buat apa sekarang?” soalku. Itu saja soalan yang aku terfikir sekarang ini.
            “Baru lepas mandi, dan tak sempat pakai apa-apa awak dah telefon.”
            Perlu ke aku tanya, tak pakai apa-apa? Hmm, tak payah kut. Tak penting. “Bila encik bertolak?” soalku.
            “Lepas siap-siap ni saya bertolaklah.”
            “Hati-hati…”
            “Terima kasih…”
            “Sama-sama.” Aku jawab. Sudah, aku lupa apa yang aku nak tanya. Adoilah…
            “Ya, kenapa awak telefon saya?”
            “Oh, ini…saya hampir terlupa. Encik tinggalkan upah untuk saya? Tak payahlah upah-upah. Saya sedia jaga amanan encik ni…”
            “Azian Yuhanis, barang yang saya suruh awak jaga tu, bukan barang main-main, okey. Barang yang melibatkan soal hidup mati saya. Jadi saya kira saya perlu sediakan upah untuk awak sebagai ganjaran.”
            “Encik, saya ikhlas nak jaga amanah encik ni. Serius, saya ikhlas dan saya akan jaga dengan sepenuh hati saya.”
            “Ikhlas itu adalah perkara pokok tetapi risiko yang bakal awak tanggung lebih berat dari ikhlas awak. Jadi, saya tidak mahu ikhlas awak jadi ungkitan nanti.”
            “Tapi encik, seribu ni banyak sangat. Lima ratus pun sudah cukup.”
            “Itupun saya rasa serba salah, sepatutnya sehari seribu ringgit. Tapi takut terus awak tak datang kerja pulak sebab nak enjoy dengan duit tu.”
            “Encik ingat saya perempuan macam tu ke?”
            “Sebab saya tahu awak bukan perempuan macam tulah saya beri awak upah. Ingat, duit tu buat belanja makan awak. Awak tahu bukan, duit yang halal kalau awak buat beli makanan, akan jadi darah daging dan akan lebih berkat buat si pemberi upah. Saya tak mahu awak makan mee segera selalu. Kurang elok untuk kesihatan awak. Dan jangan beli benda yang merapu.”
            “Saya tahu, terima kasih encik. Saya nak cakap itu saja. Assalamualaikum.”
            “Waalaikumusalam.”
            Cepat aku tutup telefon sebab perasaan aku sudah sebak. Rasa hiba yang mendatang tiba-tiba buat mataku jadi pedih. Memang aku memerlukan wang. Sangat-sangat memerlukan. Wang simpanan yang ada sudah mak ngah ambil semuanya. Jadi seribu ringgit ini memang cukup bermakna buatku. Alhamdulilah.
Rasanya memang sesuai simpan di dalam laci saja. Mustahil ada yang syak kunci tersebut dibawah jagaaanku memandangkan baru benar aku bekerja di sini.
            Aku tarik nafas lega. Selepas itu seorang demi seorang rakan sekerja muncul. Seperti biasa, masing-masing berbual terlebih dahulu menantikan waktu kerja bermula.
            Tiba-tiba kami semua dikejutkan dengan kemunculan Puteri Zahra. “Kenapa bos korang cuti tiba-tiba?” soalnya sedikit cemas.
            “Bos cuti?” soal Encik Hambali di tempat duduknya.
            “Korang tahu tak sebab dia bercuti?” soal Puteri Zahra lagi.
            “Encik Hazrul memang tak beritahu dia nak bercuti. Kami pun tak tahu,” balas Kak Ha dan aku rasa seperti semua mata sedang pandang aku.
            “Menyusahkan orang betul!” kata Puteri Zahra dan dia tinggalkan pejabat pengurusan dengan rungutan yang susah aku nak faham. Ternyata Puteri Zahra benar-benar marah. Mujur dia tidak masuk ke bilik Encik Hazrul.
            “Bos cuti?” Kak Ha tanya aku sejurus Puteri Zahra hilang dari pandangan. Aku sudah agak, pasti aku akan ditanya dengan soalan begitu.
            Aku angguk.
            “Tahu bos ke mana?” soal Encik Hambali pula.
            “Bos pergi Bukit Cendana.” Akhirnya aku pecah rahsia.
            “Kan.” Encik Suffian tepuk tangan sekali. “Memang bos ada projek besar-besaran di Bukit Cendana. Mana tahu bos ada buat urusan dengan syarikat lain.”
            “Tak kanlah bos nak jadi pengkhianat pulak,” kata Encik Hambali.
            “Betul tu. Tak kan bos nak jadi pengkhianat ayah sendiri,” Kak Huda menyokong.
            “Siapa tahu. Sebabnya mesti bos fikirkan masa depan dia juga sebab syarikat ni dikongsi oleh Tan Sri Zabidi dan Tan Sri Hisyam. Kalau tak percaya, tengoklah nanti,” kata Encik Suffian.
            “Bos ada beritahu awak apa-apa?” soal Encik Hambali kepadaku.
            Aku geleng.
            “Mustahil tak ada. Mesti ada sebab dia sudah minta awak tolong dia.” Encik Suffian seperti meneka, tapi sebenarnya dia sedang memaksa. Serba salah aku jadinya sedangkan Encik Hazrul mahu menyimpan rahsianya.
            “Dia beritahu pasal projek Bukit Cendana saja, yang lain-lain dia tak beritahu apa-apa.” Aku jawab dengan tenang.
            “Kita tengokkan aje, sebelum tu tak payahlah nak fikir sangat. Itu kerja bos, biar dialah…” Kak Ha seperti tidak suka berbicara tentang perkara tersebut.
            “Jadi, kau jangan fikir bos sukakan kau kalau dia minta tolong dari kau. Bos sedang mempergunakan kau saja. Tolong sedar sikit.” Hilda macam sound aku dari tempat duduk.

            Aku tak ada mood nak jawab. Jadi aku tutup mulut rapat-rapat. Macamlah aku nak perasan bagai. 

14 comments:

sitinurzahirah93 said...

Kunci tu alasan je..haha
Sebenarnye nak bg azian duit belanja..
Comel la en.hazrul nie..

baby mio said...

BEST...

nurul nuqman said...

best...suka sikap prihatin hazrul

Ryia Sakura said...

kunci tu mesti konon2nya kunci hati En.Hazrul...Sweet dalam rahsia betullah En.Hazrul ni....Azian pula lambat pick up maksud sebenar En.Hazrul....Gadis Blur

eija said...

fuhyoo..pdai en hazrul..smata jga kunci dpt upah 1k..pdahal en hazrul taw azian xde duit.. bedul nya azian nie..

Sofi Aulia said...

Teharu gilerr ngan en Hazrul. Tpi takde pulak abg syg n3 kli ni.. Kata bakal suami.. Hihi

mengarutnyablogini said...

Ye jer kunci...entah-entah...hati encik dlam tu :D
Hoyeh..dapat duit..azian bole makan sedap2. hihi
Si hilda ni mmg nak kena cepukkan, jahat!

Aisha Sha said...

Suka la cara si azrul ni..tlg dlm diam..sbb kalu trs trg mesti si azian xterima mentah2..bijak sguh..kunci jd mangsa...hihihi

ALONG NANI said...

hehe En Hazrul siap tinggalkan amanah lagi ya..huhu

Sofi Aulia said...

Erkkk dh seminggu dh ni. Mna en Hazrul ni?

Fiesha Ibrahim said...

Asal en hazrul hilang lama sgt? Kata 3 hari ja!

kak na said...

cik sara pls update

hasiza bt abdullah said...

Assalamulaikum. En. Hazrul dah jatuh hati kat Azian ke. Bila nak sambung lagi dah lama saya tunggu. cerita ni menarik

cera e. said...

cik writer, nk n3 baru. plsss